ELS BALLS DE L'ÓS - Librería Bibliotecas Públicas

ELS BALLS DE L'ÓS
ELS BALLS DE L'ÓS. CARNAVALS DELS PIRINEUS I ALTRES FESTES TRADICIONALS D'HIVERN EUROPEES
YSÀS TRIAS, ELOI
L´ABADIA DE MONTSERRAT
Sociología
978-84-9883-890-9

En aquest llibre s'exposa com ha estat vist l'ós al llarg de la història al continent europeu i s'aprofundeix en festes tradicionals dels Pirineus entorn a la seva figura folklòrica: les Festes de l'Ós del Vallespir, el Ball de l'Óssa d'Encamp, l'Onso del carnaval de Bielsa i l'Hartza dels carnavals d'Ituren i Zubieta. En conjunt, 'els balls de l'ós' són representacions de teatre popular de carrer que pertanyen als anomenats balls parlats profans ubicats al cicle festiu de les mascarades hivernals. Generalment, aquestes festes ursines escenifiquen una lluita entre l'home i el gran plantígrad (imatge elaborada a partir del domador d'óssos zíngar) recolzada en arguments de temàtica heroica que narren la ca-cera de l'ós, i que sovint s'alimenten del mite del salvatge que ha de ser civilitzat. Al capdavall, són unes celebracions carregades de formes rituals paganes, carnavalesques, que promouen el despertar de la primavera.