CREENCES DE LA MAR - Librería Bibliotecas Públicas

CREENCES DE LA MAR
GARCÍA DOMINGO, ENRIC; SELLA MONTSERRAT, ANTONI
ANGLE EDITORIAL
Etnografía, folklore, usos y costumbres
978-84-96103-37-5
Cartoné
Catalán

El món sobrenatural i la devoció marinera, il·lustrats amb magnífiques peces del Museu Marítim de Barcelona.
Un viatge pels rituals d'un món fantàstic, irracional i imprevisible: la mar.

Des de l’antiguitat, la mar ha estat escenari d’un univers poblat per déus, monstres i criatures prodigioses. Totes les civilitzacions han aspirat a controlar i explicar, per mitjà de la mitologia i la religió, els perills i misteris d’un món marí ingovernable. Així, la gent de la mar ha desenvolupat creences i rituals per conjurar les pors, justificar l’irracional i enfrontar-se a l’imprevisible. A banda de mascarons o ulls pintats a la proa de l’embarcació, la seva convicció religiosa es revela sobretot en l’ofrena d’exvots, objectes -models de vaixell, il·lustracions, gravats o fotografies- amb múltiples significats, que evidencien la profunda relació entre l’ésser humà i el món sobrenatural.

«Creences de la mar» explica l’origen i el significat de la devoció marinera, és a dir, les diverses manifestacions d’un pacte amb les divinitats. Un viatge fascinant des del món clàssic fins al segle XX, complementat amb peces, documents i pintures de la col·lecció d’exvots del Museu Marítim de Barcelona.

Antoni Sella Montserrat (Sitges, 1962)

És antropòleg i periodista. Ha col·laborat en diaris i revistes -entre ells, «La Vanguardia», «El Periódico» i el setmanari «El Temps»- i ha treballat en gabinets de comunicació institucionals. És autor -sol o en col·laboració- de diversos llibres i publicacions de temàtica històrica «Els Falç de Mar», «Cinc mirades al Carnaval de Sitges», «Història de la Marina Catalana»-, biografies «Montserrat Mirabent. La meva gent»-, turisme i viatges «Les rutes del gust» i, en aquesta mateixa col·lecció, «Vapors». Ha assessorat diverses exposicions i projectes culturals relacionats amb la història i la recuperació de la memòria oral.

Enric García Domingo (Barcelona, 1962)

Llicenciat en Geografia i Història i tècnic en Recuperació del Patrimoni Marítim i Programes Didàctics, és autor de llibres i articles sobre temes relacionats amb la Història Marítima dels darrers dos segles. Recentment ha col·laborat en el llibre «La pesca a Catalunya». També ha participat en jornades i congressos i en la producció d’exposicions i de programes educatius sobre temes marítims. Actualment és el responsable de l’Oficina de Recerca i Embarcacions del Museu Marítim de Barcelona.